24 juni Tromsø rustdag - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Manus, Roland, Willem, Tineke - WaarBenJij.nu 24 juni Tromsø rustdag - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van Manus, Roland, Willem, Tineke - WaarBenJij.nu

24 juni Tromsø rustdag

Door: Allen

Blijf op de hoogte en volg Manus, Roland, Willem, Tineke

24 Juni 2013 | Noorwegen, Tromsø

Vandaag hebben we een rustdag ingepland in Tromsø en het is mooi weer. Dit hebben we gedaan op aanraden van twee Noren die we ontmoet hebben in het café in Karasjok. Het moet een mooie stad zijn. Als eerste gaan we op zoek naar een motorzaak voor de aankoop van nieuwe handschoenen voor Tineke en sigarettenaanstekerplug met USB aansluiting voor Roland. De eerste zaak heeft wel helmen maar geen andere spullen. We worden doorverwezen naar een Harley zaak. Deze kunnen we in eerste instantie niet vinden en als we het dan hebben opgegeven rijden we er langs. Dus toch maar naar binnen. Helaas zijn niet de juiste maat handschoenen te krijgen en ook geen plug. We krijgen wel een adres van een andere motorzaak. Ook daar hadden ze niet de juiste plug, maar wel passende handschoenen. Bij de poging om af te rekenen blijkt dat de pinautomaat het niet doet en we alleen met kronen kunnen betalen. Deze hebben we helaas niet. We spreken af met de verkoper dat de handschoenen apart gelegd worden en wij deze 's middags met kronen zouden betalen. Dan kunnen we beginnen aan de siteseeing door Tromsø.

Op een parkeerterrein proberen we kaartjes te kopen, maar dat lukt niet. Net om de hoek zien we een parkeerwachtster al een bon uitschrijven, maar we nemen aan dat dat bij onze motoren niet zal gebeuren.

Als eerste wordt een bezoek aan het Polarmuseum gebracht. Hier is de geschiedenis van onder andere de visserij, de robbenjacht en Willem Barentsz te zien. Bij de robbenjacht wordt beschreven dat dit toen al heel humaan werd gedaan. Eerst een klap met een hamer op de kop voor de verdoving en dan een klap met een pin om de rob te doden. Als we het museum hebben verlaten vinden we dat we toe zijn aan een kop koffie. Op een mooi terras met uitzicht op de haven bemachtigen we een tafel voor vier. We zitten er al een tijdje als de uitbater langs loopt. Op onze vraag of we iets kunnen bestellen zegt hij ja en loopt verder. Maar hij komt nooit meer terug en zegt ook niet dat we bij hem aan de bar moeten bestellen. Als we dat uiteindelijk hebben gedaan blijven we hoopvol op onze bestelling wachten omdat alle binnen gebrachte bestellingen eerst op de verkeerde tafeltjes worden neer gezet. Als een serveerster met drie borden en grote vragende ogen staat rond te kijken vertellen we haar dat die bestelling voor ons is.

Na onze lunch zijn we de binnenstad ingewandeld. De eerste pinautomaat om kronen te wisselen blijkt defect te zijn en net voordat Willem bij de tweede automaat kronen wil opnemen vertelt Tineke dat de handschoenen niet meer nodig zijn en we verder kunnen gaan met onze wandeling. De wandeling gaat over een 1,2 kilometer lange boogbrug naar de Ijskathedraal aan de andere kant van het water. Deze kathedraal staat op de lijst van bezienswaardigheden. Nadat we zonder te betalen binnen staan blijkt ook dat de betaling van 40 kronen per persoon niet de moeite waard zou zijn geweest. Het enige wat er te zien is is een gebrandschilderd raam van 35 meter hoog. Dus dat zou meer dan een kroon per meter zijn geweest.

Daarna gaan we weer terug over de brug en zoeken de motor op. We hebben geluk, de parkeerwacht heeft ons niet bekeurt. Terug in het Scandic hotel eerst de reis voor morgen ingepland. Daarna in het restaurant van het hotel gegeten en 's avonds nog een drankje genomen.